Лінь та канабіс: дослідження

Нове дослідження впливу хронічного вживання MJ на повсякденне життя неабияк хитає усталені міфи про ледачого курця, а також проливає світло на дійсні зміни емоційно-мотиваційної сфери. Знайомимося з темою детальніше.

 

 

 

Кількість споживачів канабісу у світі, згідно з останніми даними ВООЗ, перевищує 219 мільйонів осіб, і, ймовірно, ця цифра буде багаторазово зростати найближчим часом. Після кофеїну, тютюну та алкоголю MJ є четвертим найпоширенішим ПАР у світі.

Наперекір того, що в багатьох країнах відбувається легалізація, і вартість зеленого ринку вже перевищила $40 млрд – йому прогнозується зростання до $400 млрд до 2030 року, а речовина стала частиною життя і навіть повсякденністю для багатьох людей, сильна стигматизація в багатьох сферах стосовно канабісу, як і раніше, зберігається.

Так, канадські вчені провели дослідження, де вивчали вплив хронічного вживання MJ на емоції, мотивацію і саморегуляцію в повсякденному житті. Учасників відбирали на сайті Reddit за низкою критеріїв: вік старший за 21 рік, життя в США або Канаді, вживання канабісу щонайменше 3 рази на тиждень у рекреаційних цілях.

Робота представлена у вигляді мікро-лонгітюдного  дослідження (зміна ознак у групи протягом часу) із застосуванням опитувальників у різний час доби: від 260 осіб отримано 3701 опитування. Їм пропонували вузькоспрямовані тести, і на частину опитувальників вони відповідали під впливом канабісу. Отримані дані обробили складними статистичними методиками.

Що в підсумку? Вплив на мотивацію у хронічних споживачів був мінімальним і незначним. Крім того, вони виявилися більш мотивованими за низкою критеріїв, а не навпаки. Ключовий висновок: канабіс не впливає на мотивацію в глобальному сенсі, а може вплинути лише на конкретні її джерела, оскільки мотивація – багатовимірна конструкція, що швидко змінюється.

Тут може виникнути закономірне запитання: але чому багато споживачів виглядають апатичними і невмотивованими? Це ж демонструється і в низці досліджень. Однак, як вказують автори, такі результати зникають, якщо проаналізувати третю змінну – саму особистість, наявність депресії, вживання інших ПАР тощо.

Тобто неправильно порівнювати вживання канабісу і мотивацію, не враховуючи інші параметри. Що дізналися ще: вчені здивовані тим, що від канабісу не зафіксовано похмілля (“відходів”). Щоправда, це стосується хронічних споживачів, а незначний вплив на продуктивність у звичайних людей все-таки є.

Проте вплив на психіку виключити не можна. Під впливом MJ люди стають більш імпульсивними і здатними брехати, а також менш організованими, акуратними і схильними дотримуватися правил суспільства. Але ці ефекти недовговічні і минають протягом доби. Крім того, хоч MJ і може відволікати від роботи, автори не виявили зниження працьовитості та здатності зосередитися.

Не обійшли стороною і параною або підвищену підозрілість. Як не дивно, таких симптомів не спостерігалося, хоча це може відзначатися  у недосвідчених споживачів. Мотивація вживати в учасників багато в чому виявилася досить простою: “їм подобаються відчуття”.

Зрозуміло, у дослідження є обмеження, і його не можна трактувати однозначно. Автори вказують, що наші знання про ефекти марихуани багато в чому “короткозорі”, і це випливає з криміналізації та стигми.

За їхніми словами, уявлення про MJ часом настільки викривлене, що деякі вчені заявляють  про неетичність її вживання взагалі. А любителів речовини стереотипно вважають  ледачими, неосвіченими та злочинцями. Утім, опитування у США, про які редакція розповідала раніше, демонструють протилежні дані щодо заробітку та освіти любителів MJ.

Хай там як, ця робота є вагомим внеском у правдиве вивчення марихуани, за якою, однозначно, підуть і інші.

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *