ДЕ КРИМІНАЛІЗАЦІЯ?

Друзі, як відомо, саме декриміналізація залишається головною умовою оздоровлення української наркополітики, яка навіть зі здобуттям нашою країною незалежності залишається необгрунтовано суворою щодо людей, які вживають наркотики.

 

 

 

Пропонуємо вам найінформативніші, на наш погляд, сторінки презентації Павла Скали, керівника департаменту адвокації та інформації Альянсу громадського здоров’я, експерта з наркополітики. Запропонована нижче інфографіка настільки змістовна і переконлива, що навіть не потребує пояснень, наскільки жахлива нинішня ситуація навколо обігу наркотиків і криміналізації звичайних споживачів наркотиків.

 

Судіть самі — чи відповідають покарання тим злочинам, які здебільшого полягають лише в тому, що наркозалежні українці змушені мати/зберігати для власного вживання ту кількість наркотичної речовини, яка, згідно з нашим законодавством, перевищує дозволену в так званій «Таблиці мінімальних доз». Доз, розмір яких майже у всіх країнах світу в рази вищий (приміром, допустимий розмір «героїну/ширки/хімки» у нас 0,005 г, а в тій самій рашці 0,5 г — тобто в 100 разів вищий!).

Але найобурливіше — це наслідки такої криміналізації. Саме про них наочно і вичерпно говорять наведені нижче цифри.

 

Актуальні тенденції

щодо (де)криміналізації наркозалежних людей в Україні
За результатами аналізу офіційної державної судової  статистики  протягом 2021-2023 років. Перспективи змін  до Наказу МОЗ  України №188/2000р. («таблиці розмірів наркотиків»)  та законодавчі  пропозиції щодо декриміналізації зберігання наркотиків

 

 Чому в українській наркополітиці вже багато років все так сумно?

Ідеться про мікроскопічні дози речовин, за які настає кримінальна відповідальність та обмеження свободи, в першу чергу за зберігання для особистого використання. Традиційно найбільш маргіналізовані та криміналізовані категорії населення у складні часи є легкою здобиччю репресивної та досі корумпованої правоохоронної системи, яка за рахунок наркозалежних людей продовжує демонструвати свою нібито ефективність. Це ж набагато простіше, ніж протидіяти організованій наркозлочинності, яка має достатньо ресурсів, у першу чергу фінансових, аби не потрапляти під удар.

Статистика криміналізації

У Кримінальному кодексі України майже 380 статей, за якими сьогодні можна отримати кримінальне покарання, але у наші дні кожна 6-а засуджена особа (майже 11 тисяч) отримує судимість саме за статтею 309 КК (незаконне зберігання наркотиків). Більше в Україні засуджуються лише за крадіжки майна (ст. 185 КК).

Причини криміналізації

Причиною такої великої питомої ваги та кількості засуджених осіб за зберігання наркотиків є неадекватні критерії, за якими держава визначає, що є «злочином», а що є «адмінправопорушенням». Ці «критерії» визначені у «Таблицях розмірів наркотиків», які затверджені Наказом Міністерства охорони здоров’я України. Ідеться про сумнозвісний Наказ МОЗ №188 від 2000 року.

Порівняння з ЄС

Розміри за окремими видами наркотиків, які зафіксовані у цьому наказі, у 200-600 разів (!) менші, ніж розміри аналогічних наркотиків, за незаконне зберігання яких наступає кримінальна відповідальність у передових країнах Європейського союзу, куди так наполегливо намагається потрапити наша держава.

Опір змін

Хоча холдером цього Наказу є МОЗ України, саме українські силовики/правоохоронні органи вже майже чверть сторіччя системно перешкоджають внесенню будь-яких прогресивних змін, які б дозволили збільшити «порогові розміри» наркотиків і у такий спосіб знизити рівень криміналізації людей, які зберігають наркотики для особистого вживання.

Що може змінити репресивну наркополітику?

Саме приведення «таблиць розмірів наркотиків», затверджених Наказом МОЗ України №188/2000, у відповідність до «здорового глузду» та використання напрацьованого досвіду і практики передових країн ЄС дозволить кардинально зменшити рішення репресивного тиску і криміналізації сотень тисяч споживачів наркотиків в Україні. Всі інші норми є вторинними.

Позиція громадянського суспільства

Позиція частини громадянського суспільства та деяких народних депутатів, які зареєстрували у Верховній раді законопроєкт, яким пропонується взагалі вилучити ст. 309 з Кримінального кодексу України, є абсолютно хибною і популістською. Оскільки проблема саме в критеріях/розмірах наркотиків, за зберігання яких може наставати кримінальна відповідальність. При цьому ніхто не сперечатиметься, що незаконне зберігання речовин у дійсно великих кількостях (кілограми, тонни) має жорстко каратися.

Роль МОЗ

Оскільки під сумнозвісними «таблицями» стоїть підпис міністра охорони здоров’я, саме нинішнє керівництво МОЗ України має проявити політичну волю змінити свої нормативні регуляції. Звісно, що рекомендації парламенту, підтримка Президента та Уряду є дуже важливими, особливо задля нейтралізації консервативної позиції зацікавлених у збереженні статус кво силовиків/правоохоронних органів.

Що може або має робити спільнота ЛВН?

Спільнота ЛВН має системно та публічно, за будь-якої нагоди, демонструвати, зокрема на підставі наявних офіційних даних, результатів аналізу судової статистики, неефективність чинної репресивної наркополітики. Також необхідно говорити про хибне використання шалених фінансових ресурсів, які правоохоронні органи, судова та пенітенціарна система витрачають на боротьбу з наслідками, а не з причинами. Про ефективність протидії епідеміям ВІЛ/СНІД та вірусним гепатитам також не йдеться, коли людину, хронічно залежну від наркотиків, можуть затримувати та засуджувати за їх незаконне зберігання… раз на рік/місяць/тиждень або щоденно! Особи, які ухвалюють рішення та рядові платники податків в Україні мають зрозуміти, що репресивні пострадянські методи вже давно не застосовуються у цивілізованих країнах, і державні ресурси мають використовуватися більш ефективно.

На питання «Мотилька» відповідав Павло Скала

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *