У цьому дослідженні ми детально аналізуємо Hydra – найбільший ринок даркнету у світі до його закриття у квітні 2022 року. Ми розглянули основні особливості: доставку шляхом закладок, систему зворотного зв’язку та репутації, депозити та диспути. Було також проаналізовано масштаб і структуру маркетплейса.
Ринок Hydra охоплював щонайменше 69% населення росії і пропонував широкий асортимент наркотиків, включно з оптовою торгівлею речовинами і прекурсорами. Ми робимо свій внесок у дослідження продажу наркотиків в інтернеті, вивчаючи безпрецедентно великий незахідний ринок, який існував значно довше, ніж будь-який інший відомий ринок даркнету.
Політика закриття маркетплейсів даркнету опосередковано формує весь ринок наркотиків, як показує феномен Hydra. Це може призвести до повсюдної цифровізації торгівлі наркотиками, що має свої мінуси: збільшення споживання нелегальних наркотиків, полегшення співпраці між постачальниками. Однак є й потенційні вигоди: вища якість речовин, зниження потенційного ризику та стимули для саморегулювання глобального ринку. Кейс Hydra також вказує на необхідність фінансового регулювання для обмеження зростання маркетплейсів даркнету.
Під час досліджень також було відзначено, як учасники уникають ризиків, пов’язаних із правоохоронними органами. Однією з важливих характеристик є стійкість онлайн-торгівлі до втручання правоохоронних органів, при цьому закриття великих торговельних майданчиків і продавців призводить до того, що учасники мігрують до альтернативних постачальників/платформ. Так виникла дискусія щодо ефективності примусових заходів з боку правоохоронних органів: переслідування продавців та адміністраторів торговельних майданчиків, їх закриття. Деякі дослідники виступають за те, щоб боротися з незаконним вживанням наркотиків через призму зменшення шкоди, а не через криміналізацію та правоохоронну діяльність, продовжуючи дебати, які почалися ще до появи онлайн-торгівлі наркотиками. Однак при оцінці наслідків закриття даркнет маркетплейсів у літературі, основна увага приділяється західному досвіду.
Це дослідження усуває цю прогалину в літературі, зосередивши увагу на єдиному, домінуючому ринку наркотиків, що існував протягом 7 років, розташовувався в росії, не мав конкурентів і був найбільшим онлайн-магазином наркотиків у світі. Судячи з наявних даних розслідувань ЗМІ та інших неакадемічних джерел, до його закриття у квітні 2022 року більша частина роздрібної торгівлі наркотиками в росії здійснювалася через Hydra. На відміну від своїх західних колег, російські органи з боротьби з наркотиками, судячи з усього, не робили прямих спроб закрити “Гідру”, незважаючи на регулярні арешти учасників низького рангу, наприклад, кур’єрів.
У результаті Hydra існувала довше, ніж будь-який інший популярний маркет даркнету, що дало йому змогу вирости значно більше, ніж будь-який аналог, який коли-небудь працював у Сполучених Штатах або Західній Європі. За роки роботи торговельний майданчик створив екосистему, яка дала змогу анонімно спілкуватися членам різних сегментів ринку, від оптовиків до кінцевих споживачів. Хоча майданчик обслуговував лише російськомовний світ, успіх цього маркетплейсу надає корисну інформацію щодо перспектив роздрібної торгівлі наркотиками та потенційних наслідків зростання і розвитку ринку даркнету протягом найближчих кількох років.
У нашій статті Гідра описується двома способами. По-перше, ми надаємо детальний звіт про організацію ринку Hydra, а також про основні послуги та механізми, які сприяли його успіху. Працюючи в мережі The Onion Router (Tor), Hydra забезпечувала анонімність, використовуючи криптовалюту для платежів і закладки. При цьому Hydra являла собою маркетплейс з активним саморегулюванням, системою реклами окремих продавців/магазинів, відгуків та оцінок товарів. На Гідрі також використовувалися вирішення спорів і спеціальні статуси, такі як “перевірені продавці”. Нарешті, Hydra спробувала запропонувати свою власну версію традиційних стратегій зниження шкоди. Компанія вибірково тестувала деякі речовини, пропоновані на платформі, щоб гарантувати якість, надавала клієнтам дистанційні медичні консультації.
По-друге, використовуючи оглядові дані, отримані з Hydra, ми вивчаємо відносний попит за типами речовин на платформі, просторову і цінову зміну, а також склад і концентрацію ринку наркотиків на платформі.
Ми проаналізували понад 417 000 унікальних зразків із наркотиками в усій росії у квітні 2020 року і виявили, що мефедрон (31%), канабіс (18%), амфетамін (13%) і альфа-ПВП (12%) були найпопулярнішими на ринку.
“Гідра” діяла в 1129 різних населених пунктах (містах, селищах і сільській місцевості) у всіх регіонах росії. У великих містах спостерігалася більш висока концентрація продавців і різноманітного асортименту. Дорожчі наркотики поширювалися переважно в багатших районах, особливо в ділових. Ми також аналізуємо концентрацію ринку за допомогою індексу Херфіндаля-Хіршмана (HHI) і виявляємо, що онлайн-ринок нелегальних наркотиків був надзвичайно конкурентним як загалом, так і на рівні окремих видів наркотиків і регіонів.
Ми виявили, що система “закладок” є найдорожчим видом доставки; для деяких речовин вартість розповсюдження становить понад 50% медіанної ціни.
Нарешті, ми переходимо до відгуків, які, як не дивно, були важливі для клієнтів Hydra. Ми проаналізували текст відгуків і виявили, що мова, яку використовують рецензенти, відображає безліч аспектів якості обслуговування клієнтів, тоді як оцінки, залишені користувачами, зазвичай менш інформативні і зміщені в бік максимально можливого значення 10.
Передісторія
1.1 Маркетплейси наркотиків
Починаючи з “SiklRoad” у 2011 році, кількість онлайн майданчиків з наркотиками швидко зростала. Водночас у 2019 році 118 маркетплейсів спеціалізувалися на товарах чорного ринку (Управління Організації Об’єднаних Націй з наркотиків і злочинності, 2021).
Маркетплейси наразі є джерелом наркотиків для особистого використання та соціального постачання. Інтернет-ринки наркотиків намагаються обійти правоохоронні органи, проводячи свої транзакції в даркнеті, покладаючись водночас на криптовалюти, як-от Біткойн.
Необхідна анонімність створює проблему координації для продавців, покупців і адміністрації ринку. Дослідження показує, що для розв’язання цієї проблеми використовується набір правил поведінки та централізоване адміністрування. Питання довіри є одним із важливих аспектів проблеми координації. Як клієнти можуть бути впевнені, що отримають якісний продукт за свої гроші, якщо вони не можуть покладатися на захист прав споживачів або договірне право в разі отримання неякісного продукту або шахрайства? Запозичуючи наявні механізми легальних онлайн-майданчиків, маркетплейси часто використовують систему репутації, що базується на відгуках і рейтингах продавців. Крім того, деякі використовують послуги умовного депонування, підтримувані адміністрацією, що допомагає вирішувати суперечки між продавцями і покупцями та підвищує довіру до транзакцій. Однак, кілька торгових майданчиків даркнету займалися так званим “шахрайством на виході”, тому клієнти дуже чутливі до інформації про стабільність торгових майданчиків.
Віртуальний характер покупок призвів до того, що учасникам не потрібно фізично зустрічатися. Цей зсув може істотно знизити рівень насильства між конкуруючими продавцями, пов’язаного з наркотиками (теріторіалізм, що спостерігається на оптовому/брокерському ринку). Клієнти також повідомляють про більшу суб’єктивну безпеку порівняно з іншими формами розповсюдження наркотиків. Це відповідає тенденціям, що спостерігаються на офлайнових ринках наркотиків, де ширше використання мобільних телефонів для координації угод з наркотиками з початку 2000-х років призвело до менш помітного характеру цих угод, що знизило пов’язані з цим ризики насильства. Крім того, деякі майданчики пропагували зниження шкоди через форуми, де користувачі можуть обговорювати стратегії зниження шкоди, що стосуються вибору наркотиків і найкращих практик їх споживання. Зі зростанням суб’єктивної доступності наркотиків, споживачі схильні частіше вживати речовини протягом початкового періоду (так звана “рожева хмаринка”/”медовий місяць” – перші досвіди вживання, коли не сильно виражені негативні наслідки вживання), проте згодом скорочують вживання, купують менші кількості та, як правило, більш контрольовано споживають незаконні речовини.
Дотримуючись давньої традиції примусових заходів реагування на вживання, заходи правоохоронних органів були зосереджені на різних способах руйнації маркетів з наркотиками, переважно шляхом переслідування великих продавців і власників ринків, а також закриття. Хатчінгс і Холт (2017) змальовують основні стратегії зі знищення викрадених даних з торговельних майданчиків даркнету, які також можуть підходити для ринків наркотиків. З точки зору ситуаційного запобігання злочинності, ці стратегії спрямовані на збільшення транзакційних витрат. До них належить “лимонізація” ринку: зниження загального ступеня довіри за рахунок використання агентів правоохоронних органів, які можуть проникнути на ринок і або публікувати фейкові відгуки з низькими рейтингами, або видавати себе за продавців. Інші стратегії зосереджені на традиційних заходах у відповідь правоохоронних органів, таких як посилення регулювання банківських платежів, судове переслідування дилерів і клієнтів, а також цензура веб-сайтів шляхом скасування реєстрації доменів.
Однак онлайн-торгівля нелегальними товарами і особливо наркотиками напрочуд стійка до втручання правоохоронних органів і закриття. Ouellet та інші (2022) вивчають наслідки закриття DarkMarket, незаконного маркетплейса, і стверджують, що ринки даркнету тісно пов’язані між собою: щойно великий ринок закривається, продавці швидко мігрують на аналогічні ринки, що призводить до високого ступеня взаємозамінності між торговими майданчиками. Аналогічним чином, Ладегаард (2019) документує витіснення злочинності та стійкість ринку після закриття великого постачальника МДМА (3,4-метилендіоксіметамгептамін, також відомого як екстазі), який працював на численних ринках, включно з Silk Road 2, Evolution і Agora. Дослідження також показує, що після операції Onymous у листопаді 2014 року кількість діючих маркетплейсів скоротилася з 19 до 12, але обсяг торгівлі серед них швидко відновився і перевищив рівень до втручання через 6 місяців після операції. У своїй оцінці наслідків операції “Онімус” Декарі-Ету та Джоммоні (2017) показують, що учасники швидко адаптувалися і ціни на речовини не зазнали змін.
Незважаючи на зростаючу кількість досліджень, у літературі є кілька значних інформаційних прогалин.
По-перше, більшість досліджень зосереджено на прикладах, популярних у західних країнах, таких як США, Канада, країни Західної Європи. Однак використання маркетплейсів у даркнеті для торгівлі наркотиками є глобальною проблемою. Зокрема, відповідні показники значно збільшилися за останні роки в Індії та низці країн Південно-Східної Азії, включно з Індонезією, Таїландом і В’єтнамом. Важливо розуміти специфіку наркомаркетів в інших країнах, враховуючи, що там проживає значна частина населення світу. Наша стаття робить це шляхом вивчення домінуючого ринку даркнету в росії, який також діяв у кількох пострадянських країнах. Ми стверджуємо, що, незважаючи на відмінності в політичних системах, політиці щодо наркотиків і, як наслідок, в організації незаконних ринків наркотиків, досвід і реакція незахідних країн на нелегальні маркетплейси, як і раніше, можуть дати важливу інформацію для політики і в західному світі.
По-друге, більшість вивчених маркетплейсів використовують для доставки посилок легальні поштові служби. Хоча технологічні інновації намагалися забезпечити анонімність на ринках даркнету і тим самим знизити юридичні ризики, доставка залишалася слабким місцем, оскільки правоохоронні органи націлені на перехоплення посилок, що містять наркотики. Користувачі західних ринків даркнету застосували кілька методів для зниження ризиків, пов’язаних із доставкою пошти. Наприклад, серед використовуваних методів були: вибір місця доставки далеко від дому або роботи і ротація цих місць, спроба не використовувати поштові служби, що вимагають підпису, і навіть використання справжніх імен покупців, щоб пошта виглядала менш підозрілою з точки зору закону. Ще один потенційний спосіб доставки речовин, який, схоже, поки що не реалізований у західних країнах у великих масштабах, – це закладки. Цей метод істотно швидший, оскільки не вимагає великих затримок в отриманні речовин, пов’язаних із доставкою поштою. Ми даємо детальний опис роботи через закладки, які мають потенціал стати популярними в інших країнах.
По-третє, термін існування більшості маркетів становить менше року через припинення роботи поліцією або шахрайства, при цьому нові ринки швидко замінюють ті, які були закриті. Але це не означає, що закриття не чинить ніякого впливу, воно запобігає появі великого, домінуючого маркету. У цій статті представлено подробиці контрфактичного досвіду: що може статися, якщо дати можливість розвитку ринку даркнету.
1.2 Гідра: найбільший ринок даркнету
До цифровізації наркоторгівлі в росії спостерігалося кілька суттєвих тенденцій нелегального вживання наркотиків: значне зростання вживання героїну в 1990-ті роки, хвиля популярності дезоморфіну в 2000-ті роки, а також дуже високий рівень зараження вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ) в результаті ін’єкційного вживання наркотиків. Офіційна наркополітика в росії орієнтована на криміналізацію, а доступність послуг зі зниження шкоди в країні обмежена. Наприклад, російський уряд поступово посилює правила публікації в Інтернеті інформації, пов’язаної з незаконним вживанням наркотиків. В останнє десятиліття на російському ринку наркотиків спостерігалося стійке зростання рівня даркнет-продажів. Першим великим торговельним майданчиком, що працював у росії, став RAMP, який відкрився у 2012 році.
Крім нього для існували даркнет-форуми, серед яких були Rutor, LegalRC і WayAWay. У 2015 році LegalRC і WayAWay об’єдналися для популяризації нового торговельного майданчика Hydra, який конкурував з RAMP, поки останній не закрила російська поліція у вересні 2017 року. Після цього у Hydra з’явилася можливість рости без будь-якої істотної конкуренції. Гідра активно підтримувала це домінуюче становище за допомогою обмежень, таких як примус продавців не працювати на конкуруючих платформах. Роль “Гідри” на російському ринку наркотиків частково визнав уряд, коли маркет обговорювали на слуханнях у нижній палаті російського парламенту 2019 року. У нас немає інформації про спроби російських правоохоронних органів закрити торговий майданчик. Закриття Гідри відбулося через втручання урядів США і Німеччини, про яке ми більш детально поговоримо далі.
За оцінками уряду США, Hydra сприяла незаконним транзакціям на суму понад 5 мільярдів доларів США із січня 2016 року по березень 2022 року, водночас приблизно 80% усіх транзакцій із криптовалютами на ринку даркнету 2021 року припадало на Hydra. Аналогічним чином, Chainalysis (2021) оцінює частку Hydra в доходах світового ринку даркнету 2020 року в 75%. Масштаб Hydra справила істотний вплив на загальний ринок криптовалют: транзакції споживачів, які використовують Hydra, становили значну частку доходів деяких криптовалютних бірж (Окружний суд США, 2023 р.; Reuters, 2022 р.).
Зокрема, Міністерство юстиції США назвало Гідру “найбільшим і найстарішим ринком даркнету у світі”. Щоб надати додаткові докази статусу Hydra як найбільшого ринку даркнету, ми наводимо в Таблиці 1 оцінки загального доходу, отримані в результаті різних досліджень, що оцінюють розмір основних ринків даркнету. З таблиці видно, що наявні оцінки по Hydra перевищують оцінки по інших маркетплейсах на порядок.
Однак у росії немає всеосяжних досліджень вживання наркотиків, які дозволили б нам коректно оцінити частку ринку Hydra порівняно з традиційною “вуличною торгівлею”. Щоб провести наш кількісний аналіз, ми провели набір інтерв’ю з активістами з організацій зі зниження шкоди і журналістами-розслідувачами, які вивчали Hydra (яку ми детально описуємо в розділі 2). Наші респонденти підтвердили, що Гідра була поширеним способом купівлі наркотиків у росії і, ймовірно, була найпопулярнішим способом у густонаселених регіонах, таких як Москва і Санкт-Петербург. Крім того, респонденти припустили, що в росії є інші онлайн-магазини для купівлі наркотиків, особливо окремі магазини, що працюють через групи Telegram і ботів. Проте, вони були менш популярні і були орієнтовані на продаж речовин на місцевому рівні в конкретних містах і районах. Крім того, невелика частина торгівлі наркотиками тривала в автономному режимі, особливо серед виробників марихуани та економічно неблагополучних споживачів опіатів, які не мали доступу до Інтернету. Загалом усі опитані припустили, що Гідра була найпопулярнішим способом незаконної купівлі наркотиків, принаймні в Москві, Санкт-Петербурзі та інших великих російських містах.
Явна відмінність між маркетплейсом Hydra і його аналогами, які працюють у західних країнах, полягає в тривалості роботи без втручання правоохоронних органів. Hydra працювала протягом 7 років і більшу частину цього часу була домінуючим ринком даркнету в росії. Порівняно з іншими популярними ринками даркнету, які рідко витримували навіть один рік з моменту створення, Hydra мала можливість розвиватися, щоб домінувати на російському фармацевтичному ринку безпрецедентним чином. У рамках цього було розроблено складну структуру, складено набір правил і положень для продавців і покупців, запроваджено механізми забезпечення якості та надання послуг умовного депонування.
Як і інші незаконні ринки, Hydra також сприяла продажу інших незаконних товарів сірого ринку (підроблені паспорти, документи, гроші, SIM-картки тощо) і послуг (графічний дизайн нових магазинів на Hydra, використання баз даних із приватним доступом для пошуку особистої інформації про фізичних осіб). Проте наші респонденти припустили, що на них припадає значно менша частка транзакцій, ніж на наркотики. Сфера незаконного бізнесу була обмежена самою платформою, яка явно забороняла продаж зброї, отрут, вбивства за контрактом, вибухових речовин, урядових секретів і порнографії. Крім того, були заборонені препарати, що вважаються особливо небезпечними, такі як фентаніл і його похідні.
Однією з особливостей, яка відрізняла Hydra від популярних ринків даркнету в Сполучених Штатах і Європі, був спосіб доставки. Більшість ринків даркнету використовують поштові замовлення, при цьому постачальники покладаються або на поштових, або на законних кур’єрів для надсилання замаскованих наркотиків. У той час як доставка поштою раніше також була популярна в росії, введення в 2014 році законопроекту, що вимагає від поштової служби перевіряти посилки на предмет заборонених речовин, зробило цей спосіб доставки менш привабливим. У результаті Hydra, як і її російський попередник RAMP, працювала через систему dead-drop (закладання) (докладнішу інформацію див. у розділі 2.3). Кур’єри, найняті продавцями, ховають наркотики по всьому місту до здійснення транзакцій. Потім продавець публікує вид речовини, кількість, приблизне місце розташування і ціну на веб-сайті Hydra.
Організація маркетплейсу.
2.1 Методи
Ми засновуємо наш якісний опис маркетплейса на трьох джерелах інформації. По-перше, у нас є доступ до набору знімків екрана з веб-сайту, які ілюструють основні функції торгового майданчика.
По-друге, ми вивчили сторінки з “правилами” Гідри і посібниками для покупців і продавців. Ці сторінки були доступні на веб-сайті Hydra і містили велику інформацію про роботу ринку.
По-третє, для підтвердження цієї інформації ми покладаємося на чотири інтерв’ю з активістами організацій зменшення шкоди і журналістами-розслідувачами, які вивчали Hydra. Ми провели серію інтерв’ю з експертами в галузі вживання наркотиків у росії. Один респондент був членом неурядової (НУО) організації, що спеціалізується на зниженні шкоди в росії, а інші троє були журналістами з росії, які публікували матеріали про незаконну торгівлю наркотиками. Пошук респондентів ми почали зі звернення до авторів публікацій ЗМІ про онлайн-торгівлю наркотиками в росії.
Інтерв’ю проводилися за допомогою відеодзвінків з березня по травень 2022 р. двома співавторами дослідження російською мовою, кожне інтерв’ю тривало 1-2 години. Ми не записували інтерв’ю через побоювання з приводу делікатного характеру змісту. Однак кожен з інтерв’юерів робив записи під час інтерв’ю. Деякі запитання були сформульовані таким чином:
“Як зазвичай люди купують наркотики в росії?”
“Наскільки популярна онлайн-торгівля наркотиками, особливо “Гідра”, порівняно з офлайн-ринком, наприклад вуличною торгівлею наркотиками?”
“Які препарати найбільш популярні в росії?”
“Як розрізняються групи людей, які купують наркотики, залежно від типу продаваного наркотику?”
“Яка організаційна структура Hydra і продавців на ринку?”
Залежно від біографії респондента і перебігу інтерв’ю ми ставили додаткові запитання. Разом ці інтерв’ю допомогли нам зібрати додаткову інформацію про незаконну торгівлю наркотиками та роль Гідри. Ми також визнаємо, що біографія деяких опитуваних могла вплинути на їхню позицію і думку про ринок наркотиків у країні. Оскільки інтерв’ю використовувалися виключно для обґрунтування наших висновків, отриманих у результаті кількісного аналізу, ми залишаємо критичний аналіз за межами цієї статті. Однак, оскільки ми ґрунтуємо деякі висновки дослідження на інформації з інтерв’ю, ми хочемо підкреслити, що цей підхід вводить певні обмеження в наш аналіз.
2.2 Клієнти
Як і інші популярні ринки даркнету, Hydra була доступна в мережі через браузер Tor. Створивши анонімний профіль, користувач міг переглядати сайт і фільтрувати доступні товари за типом препарату, магазинами, місцезнаходженням, ціною та бажаним обсягом.
Щойно клієнт визначився з бажаним продуктом, оплата була здійснена через біткойни. У клієнтів зазвичай було два варіанти внесення біткойнів на платформу. Перший полягав у купівлі біткойнів на зовнішньому ринку, який потім можна було перевести на адресу, надану торговим майданчиком. Інший варіант – використовувати QIWI-гаманець – платіжний сервіс, що надається російською фінансовою компанією QIWI. Оскільки у компанії є термінали, подібні до банкоматів, по всій росії, клієнт може просто внести готівку і обміняти її на біткойни, використовуючи один з багатьох сервісів обміну криптовалюти, що працюють на Hydra.
Враховуючи, що для використання терміналів не потрібна ідентифікація, такий спосіб внесення грошей забезпечував достатню анонімність для покупців. Наскільки нам відомо, ці термінали зіграли вирішальну роль у популярності Hydra, оскільки вони значно спростили анонімне отримання криптовалюти. Це підтверджується тим фактом, що в керівництві користувача на веб-сайті Hydra було кілька сторінок з докладними інструкціями про те, як використовувати термінали QIWI для оплати. Після здійснення покупки Hydra надала послугу депозиту, утримуючи кошти на умовному рахунку доти, доки транзакція була підтверджена як успішно завершена.
Після оплати замовник отримав детальну інформацію про місцезнаходження скарбу, включно з фотографіями і GPS-координатами. Таким чином, між продавцем і покупцем не було фізичного контакту. Ба більше, зв’язок між ними був ізольований сайтом у мережі Tor. Фінансова транзакція була анонімною за умови, що клієнт використовував біткойни або безпосередньо вносив готівку в термінал QIWI.
Основний канал спілкування між покупцем і продавцем відбувався через систему чату на сайті Hydra. Хоча цілком можливо, що учасники ринку могли використовувати інші засоби зв’язку, маркет наполегливо забороняв це. Зокрема, правила платформи передбачають великі штрафи (до 2 біткойнів, BTC) для продавців, які намагаються встановити зв’язки з покупцями поза межами Гідри, і винагороди для покупців, які викривають такі спроби.
Оригінал: Hydra: Lessons from the world’s largest darknet market