Открытое обращение Всеукраинской ассоциации Снижения Вреда к ВР и президенту Украины с требованием снизить чрезмерно высокую криминализацию потребителей наркотиков в Украине внесением изменений в таблицу минимальных доз.
Уважаемые коллеги!
В настоящее время в Украине существует проблема излишне высокой криминализации наркозависимых. Как показывает 10летний опыт работы – это одна из основных причин, по которой ВИЧ-инфекцию невозможно взять под контроль в Украине. На сегодняшний день "порог" привлечения к криминальной ответственности за незаконное хранение наркотиков в соответствии с Приказом МОЗ Украины 188 от 01.08.2000 года "Об утверждении таблиц небольших, больших и особенно больших размеров наркотических средств, психотропных веществ и прекурсоров, которые находятся в незаконном обращений", значительно и необоснованно ниже, чем в странах Европейского союза или даже в Российской Федерации и не соответствует реальной ситуации в стране.
Следует отметить, что в Украине средняя разовая доза "уличного" ацетилированного опия составляет, по меньшей мере, 0,2 грамма, а во многих случаях превышает 0,5 грамма. Аналогичная ситуация с маковой соломой, 10 грамм которой аж не как не является средне разовой дозой. Для изготовления такой дозы, необходимо как минимум 50-60 грамм. О чем говорить, если криминальная ответственность за незаконные действия по героину и эфедрин вообще наступает от нуля, здесь о средней суточной дозе вообще не о чем говорить.
Как следствие чрезвычайно высокой криминализации, в местах лишения свободы отбывают наказание преимущественно потребители наркотиков. Страх оказаться в местах лишения свободы принуждает ПИН изолироваться, что усложняет профилактику ВИЧ-инфекции среди данной группы населения. А также делает ситуацию с распространением ВИЧ еще более угрожающей, ведь именно ПИн являются движущей силой эпидемии ВИЧ/СПИД в Украине.
Всеукраинская Ассоциация Снижения Вреда планирует обратиться с открытым писмьмом к Президенту Украины Виктору Ющенко с требованием:
Немедленно дать соответствующее поручение МОЗ, Комитету по контролю за наркотиками, МВД, СБУ, Генеральной прокуратуре и Министерству юстиции Украины совместно с заинтересованными негосударственными и международными организациями разработать и внести на утверждение изменения к Приказу МОЗ Украины от 01.08.2000 188 "Об утверждении таблиц небольших, больших и особенно больших размеров наркотических средств, психотропных веществ и прекурсоров, которые находятся в незаконном обращении" с целью декриминализации больных наркоманией и приведения критериев привлечения к криминальной ответственности за хранение наркотиков в соответствии с европейской практикой.
Предлагаем поддержать кампанию за снижение чрезвычайно высокой криминализации ПИН в Украине, тем самым -улучшение доступа уязвимых групп к профилактике и лечению ВИЧ, поставив своб подпись под письмом до 19.00 20 ноября 2007 года.
С уважением,
Всеукраинская Ассоцаиция Снижения Вреда
ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ
ВБО «Всеукраїнська асоціація зменшення Шкоди» (Асоціація), яка об’єднує 48 організацій з різних регіонів України, що працюють у сфері зменшення шкоди від вживання наркотиків, профілактики ВІЛ-інфекції та є одним з співвиконавців урядової Національної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, допомоги і лікування ВІЛ-інфікованим та хворим на СНІД на 2004-2008 роки, виражає стурбованість високим рівнем криміналізації хворих на наркотичну залежність в Україні.
Досвід 10-річної роботи в сфері профілактики поширення ВІЛ показує, що саме надмірно висока криміналізація споживачів наркотиків є однією з головних причин, яка не дозволяє зупинити та взяти під контроль епідемію ВІЛ/СНІД в Україні. На сьогоднішній день нормативно закріплений „поріг” притягнення до кримінальної відповідальності за незаконне зберігання наркотиків1 є набагато нижчим, ніж у країнах Європейського Союзу, де епідемію ВІЛ/СНІД вже взято під контроль, чи навіть у Російській Федерації. Крім того, надмірно висока криміналізація наркозалежних є важким тягарем для економіки України та суттєво зменшує ефективність заходів, спрямованих на боротьбу з організованим наркобізнесом.
Як наслідок, в місцях позбавлення волі перебувають переважно споживачі наркотиків, тобто хворі на наркозалежність люди, що потребують допомоги, яка сьогодні фактично відсутня.
Згідно офіційної статистки Державної судової адміністрації України, у 2006 році за усіма видами наркозлочинів засуджено майже 32 тисячі осіб. З них близько 21 тис осіб (66%) засуджені за зберігання, наркотиків без мети збуту», у більшості випадків за індивідуальну разову дозу споживання. Лише 6 тисяч осіб (18 %) засуджено за збут наркотиків.Тобто, на одного засудженого наркопостачальника приходиться п’ять наркозалежних. Витрати на слідство, судовий розгляд та утримання наркозалежних за гратами обходиться державі у сотні мільйонів гривень.Тобто фактично гроші українських платників податків йдуть на боротьбу з хворими людьми, а не наркобізнесом. За умови зниження рівня криміналізації наркозалежних ці кошти можуть бути спрямовані на вирішення актуальних соціальних проблем, зокрема на лікування та профілактику наркозалежності.До того ж загроза потрапити в місця позбавлення волі змушує споживачів ін’єкційних наркотиків (СІН) самоізолюватися, через що вони є вкрай важкодоступною для проведення профілактичних заходів щодо ВІЛ/СНІД групою населення. Це робить ситуацію з поширенням ВІЛ ще загрозливішою, адже саме СІН є рушійною силою епідемії ВІЛ/СНІД в нашій країні.
Варто зазначити, що на протязі останніх 3-х років рівень криміналізації осіб, які здійснюють крадіжки майна, зменшився більш ніж у 12 разів (!), проте вже друге десятиліття рівень криміналізації наркозалежних залишається незмінно високим. Це відбувається на фоні декларацій про гуманізацію кримінального судочинства та орієнтації на найвищі європейські стандарти.
Ми впевнені, що декриміналізація хронічно хворих на наркотичну залежність людей шляхом внесення змін до відповідного наказу МОЗ України дозволить вивести десятки тисяч наркозалежних з тіні, залучити їх до лікування та соціальних послуг, зменшити темпи поширення епідемії ВІЛ/СНІД та гепатиту в Україні, скерувати гроші платників податків на вирішення гострих соціальних проблем та боротьбу з наркобізнесом.
З часу затвердження чинної редакції „Таблиці розмірів” у 2000 році було прийнято ряд нових прогресивних нормативно-правових актів, що лібералізують відношення суспільства до осіб, хворих на наркозалежність.Однак, не зважаючи на численні звернення Всеукраїнської асоціації зменшення шкоди, Коаліції ВІЛ-сервісних організацій України, Міжнародного Альянсу з ВІЛ/СНІД в Україні, Всеукраїнської мережі людей, які живуть з ВІЛ/СНІД до МОЗ України та відповідних державних органів з вимогою знизити рівень криміналізації наркозалежних, проблема жодним чином не вирішується.Враховуючи нагальність цієї проблеми для збереження суспільного здоров’я громадян України, з метою дотримання стандартів щодо дотримання прав людини, Всеукраїнська асоціація зменшення шкоди вимагає:
Негайно дати відповідне доручення МОЗ, Комітету з контролю за наркотиками, МВС, СБУ, Генеральній прокуратурі та Міністерству юстиції України спільно з зацікавленими недержавними і міжнародними організаціями розробити та внести на затвердження зміни до Наказу МОЗ України від 01.08.2000 №188 «Про затвердження таблиць невеликих, великих та особливо великих розмірів наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, які знаходяться у незаконному обігу» з метою декриміналізації хворих на наркоманію та приведення критеріїв притягнення до кримінальної відповідальності за зберігання наркотиків відповідно до європейської практики.
Зі свого боку Асоціація, яка об’єднує понад 200 українських фахівців у галузі зменшення шкоди та профілактики ВІЛ/СНІД готова надати консультативну, експертну та методичну допомогу у роботі над зміною «таблиць розмірів».
Ми закликаємо неурядові організації, державні установи та приватних осіб, яким небайдуже майбутнє країни та здоров’я громадян, приєднатися до відкритого звернення.
Підписи: Приєдналися:…. 1 Відповідно до Наказу МОЗ України № 188 від 01.08.2000 року «Про затвердження таблиць невеликих, великих та особливо великих розмірів наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, які знаходяться у незаконному обігу» „(далі –«Таблиці розмірів»)